Pertandingan Masakan Moden
ii) Untuk mengeratkan hubungan antara peserta-peserta dari sekolah
yang berbeza
yang berbeza
iii) Untuk memupuk semangat kerjasama antara peserta
Tarikh : 17 Disember 2013
Yuran
pendaftaran : RM 15.00
Deposit : RM 20.00
Bilangan peserta :
4 orang
Masa
pendaftaran : 7.30 pagi
Masa
pertandingan : 8.00 pagi
Masa persembahan : 11.00 pagi
Tempat
pertandingan : Kantin
Pakaian : Memasak – Kemeja-T pasukan
Persembahan – Pakaian seragam lengkap
Peraturan
MASAKAN
1. Masakan
yang wajib dihidangkan adalah sekurang-kurangnya 4 lauk, 1 sup, 1 minuman dan 1
manisan.
2. Bahan
masakan dan peralatan masakan moden yang diperlukan haruslah disediakan oleh
pihak peserta sendiri.
3. Hidangan
tambahan akan diberikan markah bonus.
4. Makanan
yang siap dimasak sebelum pertandingan serta makanan yang mengandungi
alkohol adalah dilarang.
5. Peserta
yang menggunakan makanan dalam tin perlu menghubungi pihak penganjur
sekurang-kurangnya seminggu sebelum pertandingan. Jika tidak, makanan peserta
akan disita.
6. Semua
masakan yang dihidangkan haruslah halal.
7. Peralatan
masakan moden elektrik seperti ketuhar, periuk nasi elektrik adalah dilarang
kecuali gas dapur.
8. Gas
dapur haruslah disediakan oleh peserta sendiri tetapi bagi peserta yang ingin
menyewa gas, sila hubungi pihak penganjur sebulan sebelum pertandingan.
9. Bayaran
gas dapur haruslah dibayar oleh peserta sendiri termasuk deposit.
MASA
10. Tempoh
selama tiga jam diberikan kepada peserta untuk memasak, menghias, menghidang
dan membersihkan tapak pertandingan peserta masing-masing.
11. Markah
20% akan ditolak sekiranya peserta tidak berhenti bekerja apabila masa pertandingan
dimaklumkan tamat.
PERSEMBAHAN
12. Persembahan
akan bermula sebaik sahaja tempoh tiga jam itu tamat.
13. Dua
orang sahaja dibenarkan untuk membuat penerangan semasa persembahan dijalankan.
14. Dua
orang peserta diperlukan untuk menerangkan masakan masing-masing semasa
persembahan.
PENGHIASAN
16. Penyediaan
menu makanan dan tag nama adalah diwajibkan dengan menggunakan bahan semula
jadi manakala resipi makanan akan mendapat markah bonus sekiranya dibuat.
17. Bahan
untuk menghias makanan peserta haruslah bahan semula jadi seperti buah-buahan,
sayur-sayuran dan sebagainya manakala bahan kimia adalah dilarangkan.
KEBERSIHAN
18. Kebersihan
mestilah dijaga di tempat pertandingan peserta masing-masing. Markah akan
ditolak jika peserta yang tidak menjaga
19. Deposit
akan dipulangkan kepada pihak peserta sekiranya kebersihan tempat pertandingan
dijaga dengan baik.
HAL-HAL LAIN
20. Peserta
tidak boleh meninggalkan tempat pertandingan semasa pertandingan dijalankan
kecuali mendapat keizinan daripada pihak penganjur.
21. Peserta
tidak dibenarkan untuk berkomunikasi dengan orang luar yang tidak melibatkan
diri dalam pertandingan semasa pertandingan dijalankan.
22. Peserta
yang mengganggu peserta lain akan dibatalkan kelayakan bertanding dan
dikeluarkan dari tempat pertandingan dengan serta-merta.
23. Peserta
yang melanggar peraturan akan dibatalkan kelayakan bertandingnya.
24. Segala
perubahan dan pindaan adalah tertakluk kepada kuasa pihak penganjur.
25. Keputusan
pihak pengadil adalah MUKTAMAD.
26. Sila
hubungi pihak penganjur jika maklumat yang diberikan menimbulkan kekeliruan.
PERHATIAN: PARA PESERTA DIMINTA MENDAFTAR DIRI DI
TEMPAT
PERRTANDINGAN PADA MASA YANG
DITETAPKAN.
JIKA TIDAK, KELAYAKAN BERTANDING AKAN
DIBATALKAN!
Pemarkahan:
Kelazatan
|
30%
|
Penghiasan
|
25%
|
Kebersihan
|
15%
|
Kerjasama & Disiplin
|
10%
|
Penerangan
|
10%
|
Bonus
|
10%
|
Jumlah
|
100%
|
AJK Bertanggungjawab:
i)
Yeong
Kai Ren (019-4093817)
ii)
Yeoh
Yun Xuan (012-4987466)